Více než kombi
Dacia Logan MCV 1.5 dCi - víc než kombi
Potřebujete velký a prostorný automobil, nechcete kupovat užitkový automobil, a běžné kombi je vám malé? Netoužíte po luxusu, ale upřednostňujete užitnou hodnotu? Potom bychom pro vás měli jeden tip – Dacia Logan MCV.
Po sedanu jsme si tentokrát vyzkoušeli model MCV (Multi Convival Vehicle), aneb volně přeloženo „pohostinný automobil.“ Na český trh se dováží se zážehovými čtyřválci 1.4/55 kW a 1,6/64 kW, a také s odsvědčeným turbodieselem 1.5 dCi ve dvou výkonových variantách – 50 kW/70 k a 63 kW/85 k. Právě tyto pohonné jednotky se ke kombi hodí nejvíce, byť jsou dražší než základní verze 1.4. Důvod? Od Loganu MCV rozhodně nečekáme žádné sportovní vlastnosti ani převratnou dynamiku, ale hlavně hospodárnost. Průměrná spotřeba těsně nad pět litrů nafty při klidné jízdě hovoří sama za sebe, a pokud pojedeme svižně, tak nepřesáhneme ani šest litrů. Záleží pochopitelně na zatížení.
Výkon 70 k je vyhovující, stejně jako 160 N.m točivého momentu, který je k dispozici od 1700 otáček za minutu. Ovšem nějakých 85 procent jeho maxima můžeme využívat už od 1500 do 3500 otáček. Projevuje se kultivovaně a vzhledem k tomu, že jsme jej v minulosti vyzkoušeli už v jiných typech vozů, opět nezklamal. Také podvozek, byť je trochu tužší, s ohledem na možné zatížení, poskytuje slušnou míru pohodlí, klidnou jízdu ovlivňuje také dlouhý rozvor 2,9 metru.
Právě díky zvětšenému rozvoru o 275 mm narostl Logan MCV také do délky o 205 mm, což předvídá, že interiér bude víc než jen prostorný. Nejen to, za 15 tisíc korun si lze objednat ještě dvoumístnou lavici třetí řady a máme vůz pro sedm. My jsme zkoušeli pětimístnou verzi, takže nemůžeme posoudit, kolik místa poskytuje, ale údajně by se v třetí řadě měly pohodlně usadit osoby vysoké 190 cm. Na výšku asi určitě, protože ke stropu je místa dost, ale jak to bude s prostorem v kolenou netušíme.
Zato víme, že v pětimístném provedení má zavazadlový prostor naložený po okenní linii objem 700 litrů a po sklopení druhé řady sedadel dokonce 2350 litrů. V tom případě lze vůz bezproblémů používat i pro podnikání, zvláště, když ve verzi N1 přijde na 198 200 Kč bez DPH. Úložný prostor je dlouhý 1300 mm (po sklopení sedadel 1800 mm), široký 990 mm a ke stropu vysoký 1040 mm. Rezervní kolo je vtipně umístěné vespodu, abychom při defektu nemuseli vyndávat všechny věci.
Jen pro zajímavost, automobily podobného konceptu jako třeba Renault Kangoo má objem 650 litrů, resp. 2600 litrů, rozvor 2,6 m a délku 4035 mm. Oba mají mát jedno společné – zadní křídlové asymetricky dělené zadní dveře, které se otevírají do stran s aretací 90 a 180 stupňů. Pro osobní automobil konstrukce poněkud neobvyklá, ale určitě praktická, a také levnější. Umožňuje bezproblémovou manipulaci i s většími předměty.
Interiér je prakticky stejný jako v sedanu včetně uspořádání ovladačů, z nichž jsme si nemohli zvyknout na elektrické ovládání předních oken umístěné na středovém panelu, nebo houkačku pomocí páčky pod volantem. Sedadla jsou pohodlná a příjemná, řazení přesné a horší výhled dozadu nám vynahradí větší zpětná vnější zrcátka.
Přestože má Logan MCV nezvykle dlouhý rozvor, tak zvnějšku působí elegantně, má nové přední nárazníky, v nejvyšším stupni výbavy s mlhovkami, nové jsou i široké boční lišty, chránící lak před poškrábáním a také tvar bočních oken.
Logan MCV se v dieselovém provedení dodává ve výbavě Ambiance+ nebo Lauréate (zahrnuje palubní počítač, centrální zamykání, elektrické ovládání předních oken, tónovaná skla), ale třeba klimatizace, airbag spolujezdce či boční airbagy jsou za příplatek.
Logan MCV je sice zhruba o čtvrtinu dražší než sedan, ale levnější než konkurenční vozy Citroën Berlingo, Peugeot Partner nebo zmíněný Renault Kangoo. Nenabízí sice tak bohatou výbavu, ale zato snese tvrdší zacházení i jízdu po rozbitých cestách, vzhledem ke světlé výšce 155 mm Příznivá cena verze 1.5 dCi je také vykoupena lacinějšími plasty a třeba i přístrojovou deskou, ovladači nebo hlavicí řadicí páky ze starších Renaultů. Prostě účel světí prostředky.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1461 cm³
Výkon: 50 kW/70 k při 4000/min
Točivý moment: 160 N.m při 1700/min
Rychlost: 150 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 17,7 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 6,2/4,8/5,3 l/100 km
Rozměry: 4450 x 1738 x 1674 mm
Rozvor: 2905 mm
Cena: 311 900 Kč (Ambiance +)
Are you 18? Come in and don't be shy!
(AynPurce, 12. 11. 2022 17:42)