AUTOHIT-když dva dělají totéž
Napsali o něm—AUTOHIT
Když dva dělají totéž
Od doby, kdy svět automobilů obdařil Renault prvním velkoprostorovým vozem, mají početnější rodiny jasnou představu o ideálním dopravním prostředku. Od chvíle, kdy Renault představil Dacii Logan MCV, mají tento ideál na dosah všichni.
Zůstaneme-li u zakladatele segmentu MPV, tedy u francouzské automobilky Renault, máte jako potenciální zájemce o sedmimístný vůz hned dvě možnosti. Jednou z nich je velmi dobře zavedený model Scénic v prodloužené sedmimístné verzi Grand. Druhou pak představuje již zmiňovaný a dlouho očekávaný koncernový příbuzný Dacia Logan MCV.
Tvar loganu je z hlediska využitelnosti a funkčnosti interiéru příznivější.
Největším rozdílem cena
Za cenu Scénicu koupíte dva Logany
Společným jmenovatelem obou vozů je sedm údajně plně využitelných míst. Rozdílem pak především to, že za cenu Scénicu si můžete pořídit Logany MCV hned dva. Takovýto cenový rozdíl vypadá dost dramaticky. Jsou odpovídajícím způsobem výrazné i přednosti Scénicu? Nechejme otázky ohledně designu těchto vozů stranou, líbivost je velmi subjektivní záležitost, a tak, co se líbí někomu, nemusí sedět automaticky také vám. Záleží tedy pouze na vašich pocitech. Jiné to je ale s využitelností vnitřního prostoru.
Ačkoliv to na první pohled nevypadá, oba modely disponují na milimetr stejnou výškou, nicméně Logan má větší světlou výšku podvozku, a tak je v interiéru nad hlavou o něco méně, rozhodně však více než dost místa. Pokud jde o celkovou délku, je srovnatelná, diametrálně odlišný je ale rozvor náprav. Zatímco u Grand Scénicu dosahuje vzdálenost obou náprav 2736 mm, Logan se chlubí parametrem hodným dodávkových vozů, 2900 mm.
Interiér Loganu je jednoduchý a prostý. Opomeneme-li horší materiály a design je jedinou velkou vadou absence nastavení volantu.
Scénic jako „švýcarák“
Rozkládání sedadel je praktické
Vzhledem k povaze a určení obou modelů začneme trochu netradičně u třetí řady sedadel. Grand Scénic působí ve srovnání s Loganem doslova jako klasický švýcarský nožík. Sedadla jsou uložena v podlaze zavazadelníku a jsou překryta pevným kobercem. Rozložení je věcí naprosto jednoduchého úkonu. Navíc lze rozložit pouze jedno sedadlo a prostor nad uloženým druhým využít ve prospěch zavazadel. Sedadla ve třetí řadě Loganu nejsou koncipovaná samostatně a tvoří je jednodílná lavice, ale s oddělenými opěradly. Při potřebě zvětšení zavazadelníku lze celou řadu zcela standardním způsobem složit k opěradlům druhé řady. Pokud jde o praktické využití šestého a sedmého sedadla, není to nijak snadné ani u jednoho z vozů. Sklopené krajní opěradlo druhé řady nastupování u Loganu MCV příliš neusnadňuje, spíše jen umožňuje. Místa jsou jednoznačně vhodná pro štíhlejší a pohybově nadané postavy. U Scénicu lze odklopit celé sedadlo, což celý úkon podstatně zjednoduší, váš cíl je však stále vzdálen dost daleko, a tak je potřebné v předklonu provést obrat atd. V komfortu sezení vítězí jednoznačně Logan, který nabízí přirozený posez i dostatek prostoru v oblasti kolen. U Scénicu máte kvůli nedostatku prostoru kolena někde u brady a vzhledem ke klesající střeše se při průměrné výšce dospělé postavy budete potýkat i s obložením stropu. U obou vozidel je nad třetí řadou sedadel uložen samonavíjecí pás náležící prostřednímu místu ve druhé řadě. Je-li toto místoobsazeno, vede tento pás kolem hlavy osoby sedící na levém sedadle ve třetí řadě, což není zrovna příjemné. V sedmimístné konfiguraci ani u jednoho z vozů nečekejte nějak ohromný potenciál zavazadelníku. Zbývající kousíček plochy je srovnatelný se zavazadelníkem malého vozu. Jiné to ale není u žádného z kompaktních MPV.
Posez na šestém či sedmém sedadle je v Loganu výrazně příjemnější než ve Scénicu.
Větší zavazadelník, ale...
Dacia pojme víc, ale kam se sedadly?
Přístup k zavazadlům je u Loganu a Scénicu zásadně odlišný. Logan nabízí dvoukřídlé asymetricky dělené dveře, s aretací na 90° a po odjištění pojistky pak na 180°. Výhoda je pouze jediná, a sice v případě využití řemeslníky vložit vysokozdvižným vozíkem europaletu, což je dost nepravděpodobné. Zásadní nevýhoda je také pouze jediná, a to, že při manipulaci se zavazadly vám bude za deště pršet na záda. Scénic s ohledem na svou jednoznačnou roli rodinného vozu disponuje klasickými výklopnými dveřmi s výklopným oknem, jež usnadňuje vkládání drobných předmětů. Pokud jde o objemy, Scénic pojme v sedmimístném uspořádání 200 litrů, v pětimístném 610 litrů a ve dvoumístné úpravě 1960 litrů. Logan MCV nabízí 200, 700 a ve dvoumístném uspořádání neuvěřitelných 2350 litrů. Na rozdíl od Scénicu ale pro vytvoření dvomístné verze musíte třetí řadu sedadel z vozu vyjmout. Nejde přitom o hmotnost, ta činí pouhých 17 kg, spíše nastává problém, kam s přebytečnými sedadly. Hodnocení využitelnosti šestého a sedmého sedadla v obou vozidlech lze uzavřít asi následovně.
Rozhodně je nelze považovat za plnohodnotná sedadla, i když po pravdě blíže k tomu má Logan. Jsou možná vhodná pro děti, i když nevím, jak se vyrovnáte s tím, že sedí bezprostředně u zadní stěny vozu, a tudíž nejsou při nárazu zezadu nějak valně chráněna. Budeme-li tedy nahlížet na tato místa jako na nouzovky pro nenadálé situace, vítězí i přes menší dostatek prostoru Scénic, jehož sedadla jsou uložena v podlaze a nijak nepřekážejí.
Srovnání je obtížné
Účel je podobný, styl naprosto jiný
Použité materiály, kvalita dílenského zpracování i design interiéru se v obou případech také zásadně liší. Logan je pojat jako velmi nenáročný levný vůz, a tak je v těchto ohledech se Scénicem prakticky nesrovnatelný. Na druhou stranu ale charakter interiéru Loganu není nijak nepřijatelný a méně náročným představám určitě vyhoví. Co nám vadilo zásadním způsobem, je snad jen absence nastavení sloupku volantu. Scénic je v tomto ohledu doslova jako z jiného světa.
Jaký je náš závěr z tohoto srovnávacího testu? Vozidla jsou z hlediska prostornosti a víceúčelovosti srovnatelná. Šesté a sedmé sedadlo nelze považovat určitě za plnohodnotné, byť, jak již bylo řečeno, Logan nabídne rozhodně lepší komfort sezení. Také si nelze nalhávat, že se někdo bude rozhodovat mezi jedním nebo druhým vozem, zkrátka dáte přednost tomu, na co stačí váš rozpočet. Dvounásobná cena Scénicu zde jistě bije hodně do očí, srovnáme-li ji ale s konkurenčními modely, nijak nevybočuje. Spíše je tedy cena Loganu extrémně nízká. Nečekejte od něj nijak ohromující jízdní vlastnosti ani fascinující zážitky za volantem. Je to přísně účelový dopravní prostředek pro méně náročné, avšak s ohromnou užitnou hodnotou. Jak je vidět, zvládne toho stejně jako dvakrát dražší bestseller, pouze při menším pohodlí.
Dacia Logan MCV | |
---|---|
Motor | zážehový čtyřválec |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Max. výkon (kW/k) | 64/90 |
při otáčkách/min | 5500 |
Max. točivý moment (N.m) | 128 |
při otáčkách/min | 3000 |
Max. rychlost (km/h) | 167 |
Zrychlení 0–100 km/h (s) | 13,7 |
Počet převodových stupňů | 5 |
Provozní hmotnost (kg) | 1195 |
Zavazadelník (m3) | 0,200/0,700/2,350 |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) | 10,6/6,5/8,0 |
Rozměry: délka/šířka/výška/rozvor (mm) | 4450/1740/1636/2900 |
Poháněná kola | přední |
Cena | 298 900 Kč |
Dacia Logan MCV - hodnocení | |
---|---|
+ | Pravidelný vstup |
- | Pás vede kolem hlavy |